maandag 1 juli 2013

Men bestudere een Psychose en Behoude het Goede

Zoals ik al eens eerder zei zijn er vele wegen die meer zicht op die haast goddelijke creatieve stroom kunnen leveren (1). Terwijl ik zelf momenteel vooral speur naar manieren om vaker en intenser in die heerlijke toestand te verblijven, hoor ik ook geluiden van mensen die juist eerder bang zijn om daar in te verdwalen, om zichzelf erin te verliezen.

Met Stapele enkele stenen en bouwen daarop verder (Paul David Bond Pesqueira, 2)
Mensen die een psychose hebben meegemaakt kunnen meepraten over hoe het is om niet werkelijk volop te genieten van die ongelimiteerde creativiteit. Vaak hoor ik van mensen dat ze een dubbel gevoel hadden over hun psychotische ervaring: enerzijds was het een ramp, maar anderzijds had het ook erg mooie en aantrekkelijke aspecten.

Omdat ik al een hele site heb draaien rondom psychoses streef ik er wel naar om deze noëtische site niet teveel te laten versmelten met het psychose anders project (3). Dat neemt overigens niet weg dat het bestuderen van de positieve effecten van een psychose, met inbegrip van mogelijke valkuilen, er voor kan zorgen dat de weg naar dat creatieve centrum verkend kan worden.

Als je immers dit op een voorzichtige, rustige manier doet, kun je informatie verwerven over dat centrum en onder ideale omstandigheden kun je ook leren hoe je erin kunt vertoeven zonder gek te worden. Dat is natuurlijk ook wel zo aangenaam.

Ik stel me dus open om met geïnteresseerden deze route naar het pulserende creatieve potentieel in mensen te verkennen. Dit betekent overigens niet dat al die andere wegen die naar een voller leven kunnen leiden, waarin er meer ruimte is voor humor, liefde en schoonheidsbeleving nu worden afgesloten. We kunnen makkelijk op meerdere terreinen onze voelsprieten trainen.

Voor degene die een psychotische ervaring hebben gehad raad ik aan eerst even de pagina te lezen rondom de vraag of fundamenteel noëtisch bewustzijnsverkenningswerk wel geschikt is voor je (4).

NOTEN
(1) http://noetiek.blogspot.nl/2013/06/1000-wegen-naar-een-voller-leven.html
(2) Afkomstig van: http://brilliance-of-art.tumblr.com/
(3) http://psychoseanders.wordpress.com/
(4) http://noetiek.blogspot.nl/2013/06/is-fundamenteel-noetisch-onderzoek.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten