zaterdag 13 juli 2013

Door Overmoed uit de Holle Buis Struikelen

Laatst kwam ik in een boek van Tijn Touber (1,2) het beeld tegen van de 'holle buis'. Hiermee werd verwezen naar het idee dat je dichter bij die creatieve bron kunt komen naarmate je jezelf als het ware minder in de weg staat. Je zou zou misschien wel eens vooral het meest creatief zijn als je je durft over te geven aan iets dat je voedt met ongekende hoeveelheden energie en vernieuwing.

Holle, Lege en Gevulde PVC-pijpen (3)
Hij noemt ook een uitspraak die hij in India regelmatig hoorde welke verwijst naar dit concept, namelijk: "let go, let go, let God". In dit erg inspirerende boek 'Het geheim van de Genialiteit' haalt hij o.a. ook Michael Jackson aan die gezegd zou hebben:
"Het is zo merkwaardig. Je hoort de woorden. Je ziet ze heel helder. En dan zeg je tegen jezelf: "Sorry, maar dit heb ik niet geschreven. Het was er al." Daarom vind ik het vervelend om credit te nemen voor de songs die ik heb geschreven. Ik voel dat ze, ergens op de een of andere manier, al waren geschreven en dat ik slechts de koerier was om ze naar de wereld te brengen. Dat geloof ik echt." 
In de verkenningstocht naar 'nieuwe' informatie lijkt het erg bevorderlijk om een 'holle-pijp-mentaliteit' te ontwikkelen om in een soort van ontvankelijkheidsflow te komen. Het is dan vooral ook de kunst om in een dergelijke flow te blijven (4).

In deze wereld die bolstaat van de verleidingen, afleidingen en versnippermogelijkheden is het makkelijk om die holle pijp weer te laten verstoppen. Meestal gaat dat zonder dat je er erg in hebt, maar soms gebeurt het ook doordat je je zó sterk, liefdevol en krachtig voelt dat je denkt de wereld aan te kunnen, en zeker bepaalde versnipperingen. Dan komt er een golf van overmoed over me heen waardoor ik dingen kan gaan doen waarvan ik weet dat het een verstoppend effect heeft op die stroom, maar toch doe ik het dan omdat ik denk dat ik toch sterk genoeg ben om die stroom in stand te houden.

Vaak is het dan na een paar uurtjes wel weer gedaan met die stroom en kan het soms dagen of weken, zoniet maanden duren voordat ik weer ben teruggekeerd in die vibe.

NOTEN
(1) Touber, T. (2012) Het geheim van genialiteit. Utrecht: Bruna Uitgevers B.V.
(2) Ik heb hier op deze site beschreven hoe ik via een radioprogramma kennis heb gemaakt met het werk van Tijn Touber. Zie daarvoor: "Ik ben veel te nuchter voor dit project".
(3) http://www.designbuzz.com/pvc-pipes-form-an-interactive-pavilion-for-children-to-play/
(4) http://noetiek.blogspot.nl/2013/06/een-staat-van-ontvankelijkheid-handhaven.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten