dinsdag 26 september 2017

Waarom zou je Russisch leren? Je hebt toch Google Translate?

De omgang met Google en al haar toepassingen zet me regelmatig aan het denken. Het zou fijn als ik de verschillende aspecten ervan helder voor ogen had. Wat is de betekenis ervan voor ons eigen zelfbeeld? Wat betekent het voor onze relatie met elkaar? Al meerdere keren sprak ik over googlistische luiheid (1) als term voor de luiheid die ontstaat rondom het onthouden van informatie: waarom zou je dingen of feiten onthouden als je het ook kunt opzoeken?

Hersenen uitgummen door Digitale Ontwikkelingen? (3)

Bovendien werkt google een stuk sneller dan het gemiddelde geheugen van een mens (2). Als je op die manier als mens de concurrentie aan zou willen gaan, dan delf je al snel het onderspit. Je wordt dan als een schaakspeler die probeert een geavanceerde schaakcomputer te verslaan: dat lukt zelfs de wereldkampioen schaken niet meer.

Omdat ik sinds enkele weken weer enkele ochtenden in de week ter beschikking heb voor innerlijke verkenningen, wil ik ook mijn geest weer oppoetsen. Soms heb ik wel eens het gevoel alsof er door de drukte thuis, het slaaptekort e.d. ook het nodige is uitgegumd. In die zin is een Ctrl-Z-toets wel gewenst, zullen we maar zeggen (4).

Buiten het weer vaker schrijven van verkenningsstukjes, heb ik het ook op me genomen om een nieuwe taal te leren. Tegenwoordig kan dat erg makkelijk via internet, en door een collega kwam ik op de site van Duolingo (5). Omdat ik duidelijk sympathieën koester voor de buitenlandse politiek van Rusland leek het me logisch om de Russische taal op te pakken.

Duolingo - Leer gratis Russich vanuit Engels (5)

Als ik mijn dertienjarige dochter hierover zou vertellen, zou het me niet verbazen dat ze zoiets zou zeggen als: "Waarom een taal leren? Je kunt toch ook gewoon Google Translate gebruiken?" Alleen al het gegeven dat ik hierover even zou moeten nadenken is eigenlijk al zorgwekkend. Als je niet oppast zou je door dit soort gedachten daadwerkelijk niets meer oppakken waar je je geheugen voor nodig hebt. Voorlopig ga ik eigenwijs en misschien wat ouderwets door om toch mijn geest te trainen door de lol te ervaren van het leren van iets nieuws, en de daarbij horende verruiming van mijn associatieswereld.


NOTEN
(1) Geloof in de Oneindige Geest en Googlistische Luiheid
(2) Reis door Geheugenland: iedere keer weer leuk om je geest te observeren
(3) Smartphones are Rotting your Brain (http://www.ibtimes.co.uk/kaspersky-smartphones-are-rotting-your-brains-your-memories-arent-properly-protected-1522578)
(4) Control-Z is een verwijzing naar de functionaliteit om een stapje terug te gaan. In fotobewerkingsprogramma's bijvoorbeeld kun je eerst wat uitgummen, maar als je je bedenkt, kun je via Ctrl+Z de boel weer terugdraaien.
(5) www.duolingo.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten