vrijdag 15 september 2017

Het Koesteren van Speelse Ontvankelijkheid voor Nieuwe Dingen

Bewustzijnverkenning is een zaak van de langere termijn, zou ik gaan denken als ik kijk naar de frequentie van bijdragen aan dit blog. Momenteel verkeer ik nog veelal in de 'toeman' (1), zoals ik dat beschreef in het vorige mistige stukje in januari (2).

Het ziet er nu naar uit dat ik op frequente basis een ochtend in de week tijd tot mijn beschikking heb, die ik hopelijk kan inzetten om de mist wat te verdunnen. Het zou mooi zijn als mijn ademhaling zich wat zou verdiepen, de sufheid uit mijn hoofd kan worden gespoeld door mijn kruin als doorspoelknop in te zetten.

Je hoofd doorspoelen - geen gek idee (4)
Ik juich in dit stadium iedere herinnering aan weleer toe. Als een oude man die mijmert over zijn glorierijke perioden in zijn leven. Ik verwijs dan natuurlijk wel vooral naar die tijden waarin ik kon vertoeven in die heerlijke associatieve en creatieve stromen, gekoppeld aan een helder geheugen met een topping van hartsbevestiging.

De herinnering van vanochtend welke de aanleiding vormde tot dit bericht, was dat ik het weer zó heerlijk zou vinden als ik weer de ontvankelijkheid heb om speels met nieuwe prikkels en informatie om te gaan. Ik liep zojuist bijvoorbeeld door 'de Agnietenplaats', en er ontstond even de vraag: "Wat zijn nou agnieten?" (3) Eigenlijk in eerste instantie totaal irrelevant waarschijnlijk, en in een tijd waarin je over het algemeen overspoeld kan worden met vrij zin- en kansloze informatie, ook niet echt iets om je in te verdiepen.

De Agnietenvis - Een horecabedrijf in Zwolle (5)


Toch leidde het tot dit blog, omdat het ook een teken van bewustzijnsherstel kan zijn als er weer een openheid ontstaat om nieuwe informatie op te nemen, op een manier waar je blij van wordt, niet op een manier waar je moe van wordt.

Misschien kun je het wel zien als volgt: je staat bij een kolkende waterval waar vele duizenden vissen in velerlei kleuren naar beneden duiken. Je kunt er zelf instappen en dan proberen zoveel mogelijk vissen te vangen, of te observeren, of je kunt met een klein netje proberen één willekeurige vis te vangen en je dan vervolgens om te draaien om in alle rust te kijken wat voor een vis je voor je hebt. Je zou hem in een heilige kom kunnen plaatsen, er vervolgens in de lotushouding voor gaan zitten om dan je bewustzijn te richten op de vis in haar kom.

Hierbij let je tevreden ademend op de gevoelens, gedachten en herinneringen (3) die zo in je opborrelen, waarbij je jezelf ook de vrijheid gunt om creatief te combineren. Het is daarbij ook aan te raden om regelmatig een glimlach te produceren.

Mochten er zaken zijn die vanuit het onbewuste dienen te worden aangereikt dan krijgen die op deze wijze de vrijheid om zich kenbaar te maken. Je hebt dan ook een grote kans dat je door als het ware dieper in één vis te duiken, je vele lagen dieper kan gaan, dan door je te richten op tientallen vissen. Zoals het aloude spreekwoord immers al zegt: beter één vis in de heilige kom, dan tien in een waterval.


NOTEN
(1) Toeman is het Russisch woord voor mist, dat ik in januari inzette in een wellicht wat verkrampte poging om wat variatie te scheppen.
(2) Pogingen om uit de Mist te komen via Google Alerts
(3) Ik kon het niet laten om toch even mijn neus in de Agnieten te stoppen. Zo mocht ik ontdekken dat er in Zwolle een heuse Agnietenberg is, en dat deze berg vernoemd is naar St. Agnes. Een zekere Thomas van Kempen (1380-1471) heeft hier een stuk geschreven. Je kunt er verder van alles over ontdekken mocht je er voor openstaan. Wat ik dan wel weer leuk vind is dat van hem de uitdrukking zou komen: "Met een boekje in een hoekje", iets wat ook in deze tijd nog altijd zeer waardevol is, in mijn beleving (en misschien ook nog wel waardevoller dan met een foontje in een hoekje).
(4) Afbeelding bewerkt met een spoelknop door ondergetekende. Het hoofdwerk (zonder de spoelknop) is afkomstig van Jason deCaires Taylor, dat ik aantrof op een site van BBC World Service. Het betreft hier een museum dat zich 15 meter onderwater bevindt. Zie hiervoor ook Urban Ghosts
(5) https://agnietenberg.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten